باید هزینه ورودی چالش را بپردازند که حتما به‌اندازه قیمت چند پرس کباب بره اعیانی آبدار است، از یک میلیون و ٢٠٠هزار تومان تا ١٠میلیون تومان و حتی بالاتر، آنقدری که از روی هم گذاشتن آنها، هم جایزه میلیونی برنده چالش فراهم شود و هم روی دست مالک رستوران خرج و برجی نمی‌ماند.

کباب

همشهری آنلاین- رابعه تیموری:در این میان سهم شرکت کننده‌های اهل ریسک خوش‌اشتها، تدارکی پروپیمان است که با دست و دلبازی برای آنها چیده‌اند: نه یک سیخ، نه دو سیخ، نه سه سیخ، لااقل ٤٠سیخ کباب و چنجه! همه آنها را هم باید تندتند و بی‌توقف ببلعند تا دوربین‌های تلفن همراه ثانیه به ثانیه این کباب‌خوری پرولع را ثبت و ضبط کنند، اما شاید وقتی که از فرط سیری توان تکان خوردن نداشته باشند، دست‌خوش جانانه برنده یا همان‌جایزه چالش نصیب کسانی شود که برای صاحب سفره و برگزارکننده چالش چندان غریبه نباشد. چالش کباب‌خوری ایرانی ترفند تبلیغاتی نو و تازه صاحبان رستوران‌ها و کبابی‌های نه‌چندان پرآوازه است که در فضای مجازی پرطرفدار شده و اما و اگرهای بسیاری دارد.


‌شکست‌خورده‌های قهرمان

باید ١٨سال را رد کرده باشند تا بتوانند در چالش کباب‌خوری شرکت کنند. بسیاری از آنها در کباب‌خوری‌های تمرینی پرهزینه‌ای که داشته‌اند، تا تخت بیمارستان و پاکسازی‌ معده هم رسیده‌اند و پیج‌ها و صفحات‌شان پر از تصاویری است که سرم به‌دست و با رنگ‌وروی زرد گرفته‌اند، اما پا پس کشیدن از چالش، حیثیتی را که به‌عنوان «پایه‌های ثابت چالش‌های غذایی» جمع کرده‌اند، به فنا می‌دهد. حالا هم که نتوانسته‌اند برنده چالش باشند، انگار باز هم از این تجربه نه‌چندان خوشمزه پرهیجان پشیمان نیستند و تا مجمعه خوراک آقای فودبلاگر حاضر شود، در پیج‌ها و صفحات شخصی از فالوئرهای نه‌چندان فراوانشان برای شکست خود عذرخواهی قهرمانانه می‌کنند.

بوی کباب و رفتار غریب | درباره چالش ناخوشایند کباب‌خوری که در آن رقم‌های میلیونی دست به‌دست می‌شود
‌


‌شهرتی چرب و چیلی

٨٠شرکت‌کننده چالش، ورودی آن را مدت‌ها پیش به‌صورت آنلاین پرداخت کرده‌اند. مبلغ جایزه برنده ۵٠میلیون تومان است و با یک حساب سرانگشتی، مجموع پرداختی آنها به بیشتر از یک و نیم برابر جایزه برنده می‌رسد. در قاب دوربین چند نفری که شرکت‌کننده قدر چالش را همراهی می‌کنند، بیشتر از بقیه رفت‌وآمد دارند. او از فودبلاگرهایی است که به‌تازگی پا جای پای اینفلوئنسرهای باسابقه صنایع غذایی گذاشته و امروز قصد دارد با خوردن ٤٠سیخ کباب چرب و سنگین، پیه نشستن چند پره گوشت بر هیکل ورزیده خود را به تن بمالد تا رسما وارد جرگه فودبلاگرهای پرنام و نشان شود. باقی شرکت‌کننده‌ها با تلفن‌های همراه آماده فیلمبرداری، دور میز حلقه زده‌اند و کنجکاوند بدانند کاری که آنها از پسش برنیامده‌اند، او به آخر می‌رساند یا نه.


‌سفارش‌های تازه

داخل مجمعه سیخ‌های خوش بر و روی جگر و قلوه و خوش‌گوشت روی هم چیده شده‌اند و سیخ‌های قارچ ترد و کبابی هم دورچین هستند. وقتی بسم‌الله را با خوردن سیخ‌های جگر می‌گوید، حساب کار دست سایر شرکت‌کننده‌ها می‌آید که یک میلیون و ٤٠٠هزار تومانی که هر یک از آنها برای ورود به چالش پرداخت کرده‌اند، به جیب این فودبلاگر جوان می‌رود. وقتی گزارش اینستاگرامی زنده و پرهیجان جوان صاحب رستوران به‌پایان خود نزدیک می‌شود و کرونوم‌تر اتمام ٤٠دقیقه زمان چالش را نشان می‌دهد، پیش از آنکه فودبلاگر جویای نام به ضرب و زور آب آخرین قطعه از ٣٠٠قطعه دل و قلوه کبابی داخل مجمعه را هم فرو دهد، یکی از همراهانش (که مدیر برنامه اوست)، دعوت رستوران دیگری را برای شرکت در چالش خوردن ١٠سیخ شترکباب در عرض ٨دقیقه، می‌پذیرد.


‌توافقات پیش از چالش

چانه‌زنی او برای تعیین دست‌خوش یا همان‌جایزه چالش هم نشان می‌دهد که حساب‌وکتاب هزینه پاکسازی‌ معده آقای فودبلاگر را هم کرده‌اند و آن را به فهرست هزینه تبلیغات افزوده‌اند، اما این بار قرار است مراحل برگزاری چالش را در صفحه مجازی خود بگذارند تا سایر شرکت‌کنندگانی که برای شرکت در چالش پیشقدم می‌شوند، ندانند که صاحب رستوران در هر توقف چند ثانیه‌ای فیلمبرداری، چند سیخ از خوراک آقای فودبلاگر را کم‌می‌کند. شرکت‌کنندگان چالش که انگار فقط روی دهان و دندان کباب‌خوری و معده جادار و فراخشان حساب کرده‌اند، حساب کار دست‌شان آمده و دانسته‌اند با وجود این پشتگرمی‌های طبیعی باید پیجی پرفالوئر داشته باشند تا صاحب رستوران پیش از برگزاری چالش دیداری خصوصی با آنها داشته باشد و بر سر شرایط برگزاری چالش توافق کنند.

بوی کباب و رفتار غریب | درباره چالش ناخوشایند کباب‌خوری که در آن رقم‌های میلیونی دست به‌دست می‌شود
‌


‌کباب‌های ویژه چالش

قسمت جگرکی رستوران از کبابی آن جدا است، اما اگر حتی بخواهند مجمعه شرکت‌کنندگان چالش را از کباب کوبیده که سیخ ١٣٠گرمی‌اش حدود ١۵٠هزار تومان درمی‌آید بچینند، هزینه ورودی چالش به بالای یک میلیون و ۵٠٠هزار تومان می‌رسد و شمار شرکت‌کنندگان پایین می‌آید. درحالی‌که حتی سینی ویژه جگرکی به صرفه است و با آنکه از قلوه و دل و جگر تا خوش‌گوشت و جگر پرده در آن چیده‌اند، باز هم قیمت آن به ٣٠٠هزار تومان نمی‌رسد، البته وقتی قرار است فیله کباب گوسفندی یا کباب سلطانی رستوران به‌صورت ویژه تبلیغ شود، نخستین ویدئوی چالش را که حکم دعوتنامه و حریف طلبانی هم دارد، به‌صورت ضبط شده می‌گیرند و از یکی از فودبلاگرهای شاخ فضای مجازی می‌خواهند مقابل دوربین وانمود کند که همه ٤٠سیخ فیله و سلطانی را یک جا بلعیده است! در این مواقع صاحب رستوران پا به پای فودبلاگر و با ادا و ملچ مولوچ کباب‌ها را زیر زبان و مقابل دوربین مزمزه می‌کند تا چالش «موکبانگ» که همراهی پرهیجان میزبان با مصرف‌کننده غذا به شمار می‌آید پیازداغ ویدئوی تبلیغاتی رستوران را بیشتر کند.

کد خبر 945939

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha